New approach of mathematical learning after Covid-19

applications with basic operations at Domingos Costa Teobaldo School

Authors

  • Rogério d. S. Costa Secretaria Municipal de Educação de Aracati
  • Walter M. Rodrigues Universidade Federal Rural do Semi-árido
  • Elmer R. L. Villarreal Universidade Federal Rural do Semi-árido

DOI:

https://doi.org/10.5540/03.2025.011.01.0445

Keywords:

Math teaching, new methodologies, Covid-19

Abstract

This article takes a look at restoring learning in mathematics through a proposal to teach basic arithmetic operations in a 9th-grade class at the Domingos Costa Teobaldo School in the municipality of Aracati-CE. This work proposes some actions to be shared among teachers who work in math teaching and face the challenge of recomposing the learning that classes require after the COVID-19 pandemic. The methodology used was to apply the teaching proposal with the school’s 9th graders over sixteen meetings, using some teaching resources.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rogério d. S. Costa, Secretaria Municipal de Educação de Aracati

Professor efetivo da Secretaria Municipal de Educação de Aracati.

Walter M. Rodrigues, Universidade Federal Rural do Semi-árido

Professor no Departamento de Ciências Naturais, Matemática e Estatística da Universidade Federal Rural do Semi-árido.

Elmer R. L. Villarreal, Universidade Federal Rural do Semi-árido

Professor no Departamento de Ciências Naturais, Matemática e Estatística da Universidade Federal Rural do Semi-árido.

References

K. Abe. Recomposição das aprendizagens no Brasil e no mundo. Online. Acessado em 28/05/2023, http://www.cenpec.org.br/noticias/recomposicao-aprendizagens-brasil-mundo.

S. E. F. Brasil. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática / Secretaria de Educação Fundamental. Online. Acessado em 26/06/2023, http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro03.pdf.

I. Campos. Governo do Ceará celebra 30 anos de Spaece na educação pública cearense. Online. Acessado em 28/06/2023, http://www.seduc.ce.gov.br/2022/11/10/governo-do-ceara-celebra-30-anos-de-spaece-na-educacao-publica-cearense/.

R. d. S. Costa. “Recomposição da Aprendizagem Matemática: uma abordagem através das operações básicas na escola Domingos Costa Teobaldo em Aracati Ceará pós pandemia Covid-19”. Master dissertation. PROFMAT/UFERSA, 2023.

U. D’ambrosio. Educação Matemática: Uma visão do Estado da Arte, São Paulo. Online. Acessado em 15/07/2023, http://www.fe.unicamp.br/pf-fe/publicacao/1754/10-artigos-ambrosiou.pdf.

P. Freire. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25 ed. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011. isbn: 9788521902430.

V. Santos. Conteudo. Nova escola. Online. Acessado em 20/05/2023, http://novaescola.org.br/conteudo/20976/o-que-e-recomposicao-de-aprendizagens-e-como-ela-acontece-no-dia-a-dia-das-escolas-publicas.

Downloads

Published

2025-01-20

Issue

Section

Trabalhos Completos